poniedziałek, 24 lutego 2014

Poznaj witaminy część 1 - Witamina C

Do napisania tego postu zainspirowało mnie... przeziębienie! Tak, niestety i mnie dopadło to świństwo. Od kilku dni gardło drapie i boli i w ogóle czuję się tak jakoś nieswojo. Zaczęłam łykać jakieś tabletki z witaminą C między innymi i... nagle dotarło do mnie, że w sumie wiem, że witamina C to jakaś odporność, jest w cytrynie, ale tak naprawdę nie wiem nic więcej... Sama chciałabym się czegoś dowiedzieć, a przy okazji podzielić się tą wiedzą z Wami. 

Witamina C to tak naprawdę kwas askorbinowy. jest to jedna z najbardziej znanych, jak nie najlepiej znana witamina.  Zalecana dawka tej witaminy to  dla dorosłego człowieka od 45 do 90mg na dobę.


Pełni ona dużo różnych ról w naszym organizmie:

  • ma właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu może zmniejszyć ryzyko występowania chorób chronicznych (np. rak, zaćma, choroby serca), a także chroni przed wolnymi rodnikami substancjami toksycznymi
  • umożliwia wytwarzanie rozpuszczających tłuszcz hormonów stresu
  • związana jest z produkcją kolagenu, który odpowiada między innymi za gojenie się ran
  • zwiększa odporność organizmu
  • obniża ciśnienie krwi

Jakie są skutki niedoboru witaminy C?
  • wolniejsze gojenie się ran, a także powstawanie siniaków
  • samoistne krwawienia
  • niedokrwistość
  • osteoporoza
  • szkorbut
  • bóle stawów i mięśni
  • schorzenia układu pokarmowego
Większość ludzi, którzy odżywiają się zdrowo przyjmują zalecaną dawkę razem z pożywieniem.. Jednak w dobie suplementów diety, żółtych kapsułek innych cudów na kiju  może się zdarzyć tak, że ktoś przedawkuje witaminę C. Zazwyczaj nadmiar usuwany jest wraz z moczem. Mogą pojawić się jednak objawy przedawkowania:
  • problemy żołądkowe
  • wysypka
  • nudności
  • kamienie na nerkach
  • i tutaj najważniejsze - nadmiar witaminy C może być groźny dla płodu, dlatego też kobiety w ciąży powinny tego unikać!
No i najważniejsze - gdzie znajdziemy sporą dawkę witaminę C?
  • papryka ( najwięcej papryka chilli)
  • cytrusy
  • czarna porzeczka
  • brukselka
  • seler naciowy
  • brokuły
  • kiwi
  • kalarepa
  • szpinak
  • wątróbka wołowa
  • i wiele, wiele innych... :)

Na koniec kilka ciekawostek:
  • jeśli palisz papierosy - Twoje zapotrzebowanie na witaminę C rośnie (ale mam nadzieję, że rzucisz palenie całkowicie!)
  • jeśli [długotrwale przyjmujesz aspirynę - Twoje zapotrzebowanie na witaminę C - także rośnie
  • witamina C nie należy do najtrwalszych -przy wysokiej temperaturze (gotowanie, duszenie potraw) traci się ok 75 % witaminy C, a podczas suszenia owoców aż 90%!
  • surówki z pomidorów i kapusty długo zachowują witaminę C, chyba że dodamy do tego świeżego ogórka, który przyspiesza rozkład tej witaminy
  • witamina C wzmocni naszą odporność
  • no i największe zaskoczenie - czosnek i cytryna nie mają wcale tak dużo tej witaminy! ich dobroczynne działanie związane jest raczej z substancjami bakteriobójczymi, które się w nich znajdują
Mam nadzieję, że post był przydatny i dowiedzieliście się czegoś Witamina C nie jest jednak jedyną witaminą na świecie, dlatego też spodziewajcie się raz w tygodniu nowej witaminki! ;) Zrobimy cały witaminowy cykl. 

1 komentarz:

  1. Witamina C jest dobra przeważnie na wszystko :)
    ja używam jej do: ochrony , wzbogacenia mojego organizmu potrzebnych do walki z bakteriami.
    Zdrowiej ! :D

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią :)
Dziękuję za każdy komentarz. Jest mi niezwykle miło, że poświęciłeś mi czas.