Psychodietetyczne czwartki - Funkcje jedzenia

Dawno mnie tu nie było z kilku powodów. Po pierwsze od 3 tyg mój laptop jest w naprawie, po drugie jestem już po operacji kolana i nie miałam głowy do pisania nowych postów, ponieważ musiałam zadbać o siebie. Kolejnym powodem był niedomiar czasu, gdyż zaraz po sesji zaczęłam robić kurs psychodietetyka. I właśnie częścią wiedzy chcę się z Wami podzielić.
Na pierwszy ogień postanowiłam napisać o funkcjach jedzenia.


Najważniejszą i podstawową funkcją jedzenia jest funkcja biologiczna.
Bez pokarmu nie moglibyśmy żyć-  to chyba jasne. Z pożywienia uzyskuje się energię, która potrzebna jest do: utrzymania podstawowych funkcji życiowych (oddychanie, bicie serca, praca organów), do rozwoju organizmu (w tym do rozwoju mózgu) , do wytwarzania ciepła oraz do codziennych czynności takich jak chodzenie, praca, sprzątanie, bieganie... Aby być zdrowym, szczupłym i szczęśliwym warto zadbać o zrównoważony bilans pomiędzyv ilością energii przyjmowanej i wykorzystywanej. Jesli jemy zbyt dużo-  nadmiar zostaje odłożony w postaci tłuszczu.  Jeśli jemy zbyt mało nie mamy sił. Do codziennych czynności i zaczynamy podupadać na zdrowiu.

Nastepna funkcja to funkcja psychospołeczna.
Dzięki jedzeniu możemy zaspokajać swoje potrzeby wewnętrzne,  ale także zaspokajać potrzeby zewnętrzne,  związane z relacjami z innymi ludźmi. Przygotowując zdrowe posiłki zapewniamy sobie i bliskim poczucie bezpieczeństwa. Poprzez jedzenie możemy wyrazić  i miłość ( w końcu przez żołądek do serca). Jedzenie pomaga także wielu osobom poradzic sobie ze stresem lub innymi trudnymi emocjami (zajadanie smutków), co niestety niekoniecznie jest dobrą strategią. Spożywanie posiłków lub też ich unikanie może być nagrodą lub karą. Niestety często funkcją jedzenia jest poradzenie sobie z nudą.

Ostatnią istotną funkcją jest funkcja kulturowa. Ilość i jakość posiłków często świadczy o pochodzeniu społecznym, ale także o kulturze. Dzięki spożywaniu pewnych pokarmów,  a unikaniu innych możemy przekonać się o czyimś pochodzeniu lub religii (funkcja światopoglądowa). Niektóre pokarmy mają dla nas znaczenie symboliczne, np. Jajka na wielkanoc. Jedzenie i różnorodność potraw może świadczyć także o rozwoju cywilizacji. Jeszcze nie dawno na topie były fast-foody, teraz natomiast modne są miejsca gdzie serwuje się posiłki slow-food. Mamy także do czynienia z kosmopolityzmem żywieniowym - większość produktów możemy kupić prawie na całym świecie.

Jak widać jedzenie nie tylko pomaga nam przetrwać. Dzięki niemu możemy budować relacje z innymi, dbać o swoje samopoczucie i pokazać do jakiej kultury należymy. Warto o tym pamiętać, gdy znów przystapimy do przygotowywania posiłku.  Robimy to bo nasz organizm tego potrzebuje? A może chcemy przypodobać się nowo poznanemu mężczyźnie? A może mamy zbyt dużo czasu wolnego?


Jak jeść z głowa, co jeść aby byc zdrowym, jak czytać etykiety, jak rozpoznać czy to głód czy zachcianka, jakie składniki powinny znaleźć sie w diecie?
Na te pytania i wiele innych znajdziecie odpowiedź już w kolejnych postach, dlatego zachęcam Was do obserwowania bloga. Może stworzę projekt - czwartki z psychodietetyką? Co myślicie?

Poza tym trzymajcie kciuki za moją szybką i mniej bolesną rehabilitacją. ;)

Komentarze

  1. super pomysł z tymi czwartkami, bo post rewelacyjny!
    pozdrawiam i 3mam kciuki! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niecierpliwie czekam na te czwartki :)
    no i powodzenia w rehabilitacji :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem jak najbardziej ZA tymi czwartkowymi postami!!
    Mocne kciuki za rehabilitację :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł z cyklicznym dodawaniem postów o takiej tematyce. A post świetny- w prosty i przystępny sposób przedstawiłaś informacje. Tak trzymaj! A my trzymamy kciuki za szybki powrót do zdrowia :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Podziel się swoją opinią :)
Dziękuję za każdy komentarz. Jest mi niezwykle miło, że poświęciłeś mi czas.

Popularne posty