piątek, 17 czerwca 2016

Czy jesteś sprawy fizycznie?

Czy jeśli biegasz 5 km bez przerwy to jesteś sprawny fizycznie?
A może uważasz, że będziesz sprawny gdy przebiegniesz maraton?
A może Twój mąż jest sprawny fizycznie, bo potrafi sam przenieść kilkudziesięcio kilogramowe kartony?


Amerykańskie Studium Medycyny Sportowej postawiło 4 warunki, które powinna spełniać osoba sprawna fizycznie.

1. Musisz być gibki
2. Twoja zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie jest w normie
3. Masz sprawny układ krążeniowo - oddechowy
4. Twoje mięśnie są silne i wytrzymałe. 

Jak jednak ocenić czy spełniasz wyżej wymienione warunki? I co najważniejsze - jak je spełnić. 

Gibkość


Jesteś gibki jeśli możesz ruszać swoimi stawami we wszystkie możliwe strony (oczywiście zgodnie z naszą fizjologią) i nie towarzyszy Ci przy tym ból. Dzięki temu możesz żyć normalnie - biegać, skakać, myć podłogę, sam wiązać buty nawet stojąc. Chcesz być gibki? Nie zapominaj nigdy o rozciąganiu, bo to naprawdę ważna część treningu. Od czasu do czasu pomyśl też o innym treningu. Pilates i joga będą znakomite. 

Zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie

Tutaj chyba za dużo nie trzeba pisać - otyłość nie służy naszemu zdrowiu i ma wpływ na pozostałe 3 warunki. Każdy dodatkowy kilogram powoduje, że zaczynamy szybciej się męczyć, mamy mniejsza ochote na sport, czynności domowe sprawiają nam problem, nie jesteśmy zadowoleni ze swojego wyglądu, nasze organy zaczynają szwankować itd. Pamiętaj jednak, aby nie popadać ze skrajności w skrajność - zbyt chude ciało także nie jest dobrym pomysłem!
Ile tłuszczu w takim razie powinno znaleźć się w Twoim organizmie? Pomoże Ci w tym ta tabelka.


Sprawny układ krążeniowo - oddechowy
Żeby mieć sprawny układ krążeniowo - oddechowy musisz mieć silne serce i płuca. Dzięki temu Twój organizm może pochłaniać sporo tlenu, a to umożliwia bardzo dobrą pracę np. Twoich mięśni i organów. Oczywiście sprawny układ to układ wytrzymały. Wejście po schodach na 7 piętro nie powinno powodować u Ciebie zadyszki! Aby popracować nad tym punktem ważne są ćwiczenia aerobowe, czyli popularne kardio. Biegaj, skacz na skakance, pływaj i wchodź po schodach. I nie załamuj się jeśli musisz zacząć od zera - metoda małych kroczków sprawdzi się tutaj najlepiej. Poświęć minimum 30 min 3 razy w tygodniu, a za kilka miesięcy zobaczysz niewiarygodną zmianę.
O tym, że palenie Ci nie pomoże chyba nie muszę przypominać?

Silne i wytrzymałe mięśnie

Nie musisz podnosić 100 kg, aby Twoje mięśnie zasługiwały na miano silnych i wytrzymałych. Musisz za to mieć możliwość wykonywania jakichś czynności fizycznych przez dłuższy czas.Jeśli jesteś kobietą i robisz poprawnie 20 pompek pod rząd - dobry początek! Do tego robisz dużo powtórzeń brzuszków i umiesz podciągnąć się kilka razy na drążku - super! Jeśli jednak nawet z damskimi pompkami masz problem  - nic straconego. Dorzuć do swojego trening ćwiczenia ogólnorozwojowe, które angażują dużo mięśni - pompki, różne typy przysiadów, różne rodzaje brzuszków. Do tego zadbaj o jakiś trening z obciążeniem. wykorzystaj do tego hantle, eskpandery czy zwykłe butelki z wodą. Pomoże Ci to wzmocnić Twoje mięśnie i nie musisz obawiać się, że będziesz wyglądać jak kulturysta. Same aeroby może i pozwolą Ci schudnąć, ale Twoje ciało może wyglądać na mało jędrne.



Podsumowując - aby być sprawnym fizycznie musisz pamiętać o zdrowej diecie i aktywności fizycznej różnego typu. Ważne aby Twoje treningi były urozmaicone. Pozwoli Ci to nie tylko zadbać o wygląd, siłę i kondycję, ale także nie będziesz mieć czasu na nudę. 

A więc raz jeszcze odpowiedz sobie na pytanie - czy jesteś sprawna fizycznie? Jeśli tak - gratulacje i oby tak dalej. Jeśli z jakimś punktem masz problemy - do dzieła. Wszystko jeszcze przed Tobą.

8 komentarzy:

  1. długa droga przede mną..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie - powodzenia :) Trzymam kciuki.

      Usuń
  2. A propos zawartości tłuszczu w organizmie - kiedyś na jakimś pikniku skorzystałam z pomiaru tkanki tłuszczowej za pomocą maszynki, którą miałam przez chwilę trzymać w dłoniach za takie jakby rogi. Wiesz może, w jaki sposób takie coś może (jeśli to w ogóle nie jest ściema) mierzyć skład ciała?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczę, zaciekawiłaś mnie - bo nie mam zielonego pojęcia jak taka maszynka działa :D Jak znajdę informację to na pewno się podzielę.

      Usuń
  3. sprawność fizyczna to energia, witalność
    zapraszam http://fantastic-brand.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Energia i witalność to bardzo ważne aspekty, które po części wynikają z wyżej wymienionych czynników. Na pewno zajrzę :)

      Usuń

Podziel się swoją opinią :)
Dziękuję za każdy komentarz. Jest mi niezwykle miło, że poświęciłeś mi czas.