piątek, 6 stycznia 2017

Najważniejsza zasada zdrowego odżywiania

Co jest najważniejsze podczas zdrowego odżywiania się?
Czy jest to ograniczenie tłuszczu? A może węglowodanów? A może picie odpowiedniej ilości wody?
Ktoś powie, że 5 posiłków dziennie i regularność ich spożywania.
A co jest najważniejszą zasadą wg mnie?


Według mnie istotą zdrowego odżywiania jest różnorodność.
Nasz organizm to naprawdę skomplikowana maszyna, która potrzebuje wielu składników, aby prawidłowo funkcjonować. Ostatnio co raz częściej słyszymy jednak o dietach eliminacyjnych. Część osób nie je glutenu, inne nie jedzą tłuszczy, inne jedzą same białko, a jeszcze inni tylko zielone warzywa. Według mnie warto słuchać własnego organizmu. Jeśli coś mi nie szkodzi - czemu mam to eliminować?

Na własnym przykładzie: wiem, że nie mogę jeść za dużo produktów mlecznych. Jeśli zjem owsiankę na mleku, a potem wypiję kawę z mlekiem to wiem, że po serku wiejskim na drugie śniadanie nie będę czuła się dobrze. Jednak laktoza w małych porcjach w ogóle mi nie przeszkadza, dlatego nie eliminuję jej całkowicie.
Moja dieta jest różnorodna - staram się jeść wszystko w odpowiednich ilościach. Każdy ze składników jest nam potrzebny.
Tłuszcz jest paliwem naszego mózgu, jego długotrwały niedobór nie wpłynie dobrze na naszą koncentrację a sam organ zacznie starzeć się szybciej. Tłuszcz dobrze wpływa także na naszą gospodarkę hormonalną, dzięki niemu część witamin jest przyswajana a metabolizm działa na przyzwoitym poziomie.
Dieta niskowęglowodanowa na dłuższą metę też nie będzie dobra. Węglowodany to nasza energia, lepszy nastrój (posiadają tryptofan produkujący serotoninę, czyli hormon szczęścia) i lepszy sen.
Białko to także bardzo istotny składnik - to budulec mięśni, wspomaga libido i pomaga utrzymać równowagę kwasowo - zasadową w organizmie.
Tak samo potrzebne są nam różnorodne owoce i warzywa - w każdym z nich mamy inne witaminy w różnych ilościach, a każde są nam potrzebne. W końcu chcemy widzieć, dobrze słyszeć, mieć piękną skórę, zdrowe paznokcie, lśniące włosy, dużo energii, mocne kości itd.
Co więcej diety eliminujące pewne składniki naturalnie powodują to, że innych jemy więcej. A co za dużo to nie zdrowo. Zbyt wiele białka może zakwasić organizm, zbyt wiele tłuszczu źle wpłynie na nasze organy, zbyt dużo węglowodanów spowoduje przyrost tkanki tłuszczowej.
Nie popadajmy też w paranoję. Jeśli zjemy coś totalnie niezdrowego, chemicznego, szkodliwego świat także się nie zawali, a my nie skrócimy swojego życia o połowę. Wszystko jest dla ludzi - słodkie batoniki i słone chipsy także, nawet hamburger ze znanego fast-foodu i kurczaczki w panierce nieznanego pochodzenia również - ale w umiarze.

Dlatego moja rada? Słuchać swojego organizmu i jeść wszystkiego po trochu. Niech na naszych talerzach będzie zdrowo  - czyli różnorodnie, kolorowo i smacznie.






10 komentarzy:

  1. Dokładnie tak! Jeśli się nie znamy na bilansowaniu diet, to różnorodność pokarmów pozwala nam zniwelować skutki ewentualnych niedoborów.:) Bardzo mądre podejście Autorko bloga!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie! ;))
      A poza tym różnorodne jedzenie jest po prostu smaczne :)

      Usuń
  2. Pyszne jedzonko, bez dwóch zdań ;D

    OdpowiedzUsuń
  3. Różnorodność, przede wszystkim ale nie zapominajmy o przyjemności z jedzenia! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, że tak. Ale dla mnie właśnie zdrowo i kolorowo z małymi "grzeszkami" po drodze to przyjemność :)

      Usuń
  4. Z tego, co sobie przypominam, to dobrze jest wybierać owoce i warzywa w różnych kolorach, bo w ten sposób natura mówi nam intuicyjnie, że są w nich różne składniki odżywcze:) więc im więcej kolorów, tym bardziej różnorodna i zbilansowana dieta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też kiedyś coś takiego słyszałam :) Musiałabym poszukać o tym więcej informacji.

      Usuń
  5. Dzięki za świetne porady ;)

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią :)
Dziękuję za każdy komentarz. Jest mi niezwykle miło, że poświęciłeś mi czas.